Túrakód: G-H_7-9-sz
Túranév: Gyalog hosszútáv 7-9-szakasz
Szilárd burkolat: 33 %
Nehézség:
Táv: 52 km
Szintidő: 11:15    
Feltöltve: 2020.01.07.
Frissítve: 2020.03.10.
Bejárva:   2019.11.24.

Teljesítménytúránk 7 résztávból áll. Teljesítése 6 ellenőrzőpont-igazolást igényel.
A rajt és a cél a túra két végpontjának közelében található, az első, illetve az utolsó terepi ellenőrzőpontoknál. Időmérés e két pont között történik! Az első, illetve az utolsó résztávok  csupán a legközelebbi buszmegállótól/buszmegállóig navigálják a túrázót. (Ha más közlekedési eszközzel jutsz ide, vagy haza, akkor bejárásuk nem kötelező.)
Rajt: Árpád-halom / 011QR /
N46 36.918 E20 33.960.
Cél: Megyehatár-fakereszt / 016QR / N46 45.919 E20 18.651.
(A túra navigációjának elsődleges anyaga a letölthető nyomvonal. Ennek használata, vagy helyismeret nélkül, nem ajánlott a teljesítés megkezdése! A leírás, nem helyettesíti a nyomvonal használatát, csupán kiegészíti.)
A mennyiben inkább csak kirándulnál, túráznál a nyomvonalon, az ITT elérhető leírást, túrát javasoljuk!


1. résztáv: /Buszmegálló: Árpádhalom, Magtároló - Árpád-halom/
A buszmegállótól ÉÉK-re induljunk, a 4448-as út irányába. A kereszteződésben jobbra (KDK) haladjunk tovább. Rövidesen szemünk elé tárul az Árpád-halma kunhalom. A tetején elhelyezkedő oszlopon található csekkponttal indítjuk túránk érdemi részét, valamint az időmérést (011QR)

2. résztáv: /Árpád-halom - Cserna-féle szélmalom/
A halomról nagy
lendületet véve, szilárd burkolaton a 4448, 4449-es utak kereszteződéséig egyenesen haladhatunk. Itt jobbra (ÉÉK) fordulva, balunkon a régi magtár látképével kezdünk bele földutas cikázásunkba. Ismét a trackünkre kell támaszkodni! Csatornák mentén, szántók között haladva fogunk átérni a 4642-es számú útig. Közvetlen előtte keresztezzük a 147-es számú vasutat is. Az út szélét elérve látjuk, hogy szemben folytatódik a földút, melyen jöttünk. De mielőtt továbbhaladnánk rajta, térjünk át az aszfaltcsík másik oldalán, a csatorna bal oldalán induló földútra, hogy a Cserna-féle szélmalom mellett fellelhető kontrollpontunkat felkeressük (012QR).

3. résztáv: /Cserna-féle szélmalom - Cserebökény/
A malomdombról legurulva, átkelve a csatorna túlsó oldalára, korábbi irányukba (ÉÉNY) haladjuk tovább! Egyenesen követve a földutat, kisérve balunkon a csatornát rövid „Z” kanyarral érjük el a 4403-as utat. Keljünk át rajta. Itt bő másfél kilométeres rázós szakasz következik, mely hajdanán aszfaltút volt, de mára ennek csak nehezen felismerhető nyomai maradtak. A szakasz vége előtt beljebb (100 m), balról (ÉNY) található a hírhedt Fábián-4-es kút, ahol komoly
gőzkitörés volt egykoron. Ismét földutat érve behatolunk a Cserebökényi-pusztába. A helyes út kiválasztásában a nyomvonal vezéreljen minden túrázót! Jóval odébb egy derékszögű kanyart és egy cikk-cakkot követően bal oldalon, egy akácfán vár ránk az ellenőrzőpont (013QR).

4. résztáv: /Cserebökény - Ecseri templomrom/
Az úton továbbhaladva, kiérve az aszfaltúthoz, egy kisebb, lakóházakat és gazdasági épületeket magába foglaló egységbe érünk. (Közben bal oldalon egy kisebb kunhalmot is láthatunk.) Itt balra (ÉNY) kell fordulnunk. Az út minősége hagy maga után némi kívánnivalót, helyenként nehezen szerethető, de a puszta (főként jobbról) látványa minden nyűgöt feledtet az eziránt fogékonyakkal. Bő 4,5 km-el odébb érjük el a 4401-es utat. Jobbra (ÉK) fordulva, bő 300 m után le is térünk róla, balra (ÉNY) a házak irányába. Haladjunk egyenesen, kissé beljebb, de itt már látni is fogjuk balunkon az Ecseri templomromot, mely ellenőrzőpontunk (014QR). A rom előtti tégla oszlop/ülőke egyikén találjuk a táblát.

5. résztáv: /Ecseri templomrom - Gödény-halom/
Visszatérve a főúthoz balra (ÉK) folytassuk túránkat, ismét a pusztában. A 16-os km táblát elhagyva, a kanyarban balra (ÉNY) forduljunk a földútra. Kövessük a navigációs eszközünk mutatta nyomvonalat a földek között. (A feszületnél balra, a Veker-ér hídja után, az erdőben jobbra. A nyomvonalak szétválásánál ÉNY-i irányba haladjunk.) Elérve az öreg akácok közé búvó szakaszt ismét régi, szilárd burkolatú út kerül kerekeink alá (régi szentesi út). Kissé odébb már meg is pillanthatjuk Közép-Európa legmagasabb kunhalmát, a Gödény-halmot, melynek tövében egy akácfán van az ellenőrzőpont táblája (015QR) a kis híd közelében.

6. résztáv: /Gödény-halom - Megyehatár-fakereszt/
Ismét útra kelve, visszafelé induljunk, egészen a nyomvonalak találkozásáig. Itt térjünk ki jobbra (ÉNY) úgy, hogy az erdő bal oldalunkon legyen, majd a saroknál forduljunk balra (DDNY) az erdőszélre. Ezen szakaszon is a nyomvonal az iránymutatónk, egész a 45-ös főút mellett található kontrollpontig (016QR), a feszületnél. Közben jobbunkon ismét lesz elragadó szépségű puszta, mely mellett szinte sosem tudok eljönni megállás és némi merengés nélkül. Átszelünk egy hangulatos holtágra emlékeztető. halastavat is.

7. résztáv: /Megyehatár-fakereszt - Buszmegálló: Nagytőkei elágazás/
Csekkolást követően a főúton jobbra (D) induljunk, mely elvezet bennünket a nagytőkei elágazás mellett elhelyezkedő buszmegállóhoz.
(A menetrendről célszerű előre tájékozódnunk!)

Feldolgozták: Füsti-Molnár Viktória, Hernyik András, Valkai Árpád, Baráth László

Letölthető háttéranyagok:
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)
Ellenőrzőpont leírása (név, kód, elhelyezkedés, fellelhetőség): Word, PDF
Ellenőrzőpont és résztáv adatok (név, kód, koordináta, hossz és távolsági adat): Word, PDF
Szintidő és rész-szintidő adatok: Word, PDF
Útleírás: Word, PDF


Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Kerékpár igénylésével kapcsolatos információk ITT.

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Kapcsolódó teljesítménytúrák
Azonosító Név
5 G-K_7-8-sz Gyalog középtáv 7-8-szakasz 2 3 29.2 km 06:00 5
5 G-R_10-sz Gyalog rövidtáv 10-szakasz 2 0 14.6 km 02:50 3
Támogatók, segítők:
Médiapartnerek:
Honlap működtetők: