Útvonal leírása
Erre a túrára jelenleg nem lehet nevezni.
Túrakód: F-Koszt-t
Frissítve: 2023.09.19.
Bejárva:   2023.02.26.

ÁTTEKINTŐ NÉZET

(Ha szeretnéd, hogy a Koszta-tanyánál eltöltött idődet a rendszer ne számolja bele a teljesítési időbe, a F_Koszt-t_+ túrát válaszd, erre nevezz!)

Teljesítménytúránk 11 résztávból áll. Teljesítése 12 ellenőrzőpont-igazolást igényel.
rajt és a cél ugyanott, de más QR-kóddal található: Rajt (rendezvény) / 501QR /, Cél (rendezvény)
502QR N46 39.162 E20 15.197.
Az épület közelében van lehetőség parkolásra is.

(A túra navigációjának elsődleges anyaga a letölthető nyomvonal. Ennek használata, vagy helyismeret hiányában nem ajánlott elkezdeni a túrát! A leírás nem helyettesíti a nyomvonal használatát, csupán kiegészíti azt.)
Amennyiben inkább kirándulnál, túráznál a nyomvonalon, az ITT elérhető leírást, túrát javasoljuk!

1. résztáv: /Rajt (rendezvény) - Kórház (É)/
A rajt QR-kód beolvasását követően észak (D) felé, a boltíves hídtól távolodóan induljunk: a Kurca partján haladva egész a Kiss Zsigmond utca hídjáig. Közben keresztezünk kettő, gyalogos és kerékpáros forgalom lebonyolítására használatos hídfőt is (Ifjúsági Ház hídja, Makai híd), valamint végigmegyünk a Janó György sétányon.
Elérve a Kiss Zsigmond utcát, át is kell kelnünk rajta, ez figyelmet követel!
A túlsó oldal járdáján balra kanyarodva, a Kórház kerítését követve kettő jobbos forduló után, a Nagy Sándor Telep mentén érkezünk meg első terepi ellenőrzőpontunkhoz. Ez a Kórház területének É-i oldalán, a füves részen, egy nyárfa törzsén várja a túrázót (503QR)
(A túra első szakaszán, az ellenőrzőpontoknál láthatunk egy-egy kisebb táblát is, ám ezzel most nem kell foglalkoznunk! Ezek egy másik túrához, a Gyalogos Csipogó Terep-túra 2020 hosszútávhoz tartoznak.)

2. résztáv: /Kórház (É) - Kertváros (ÉK)/
QR-kód beolvasását követően a víz mentén, a parton haladunk tovább ÉÉNY-i irányban a következő csekkolásig  (504QR), a lakóépületek és a mederszegély közötti területen, közben ismét keresztezve kettő hídfőt (Szalai utcai híd, Bali híd).

3. résztáv: /Kertváros (ÉK) - Zuhogói tiltó (ÉNY)
Kódkezelést követően balra (NYÉ) induljunk, fellépve a garázssor szintjére, majd lakóépületek közé érkezve. A Honvéd utcáról jobbra (É) fordulva az Őze Lajos utca vezet ki bennünket a vadonba, a szántók közé. Ismét szilárd burkolatot érve, balra (NY) fordulva, kb. 350 m-ig ezt koptatjuk. Majd az első lehetőségnél jobbra (ÉK) kanyarodva, ismét talajút (javított talajút) vezet bennünket a Kurca partja mentén. Kissé odébb átkelünk a Kommün-csatornán, a torkolati műtárgyak mellett. Ezt követően már jobban elmerülhetünk az alföldi táj látványában. Jobb oldalunkon a vízpart, melyre itt-ott rá tudunk pillantani, balról szántó és tanyák. Odébb keresztezzük a 147-es számú vasutat, mely nem nagy forgalmú, de azért figyelmet igényel. A terep ezt követően kissé már eltér a síktól. Ellenőrzőpontunk nem sokkal a Zuhogói tiltó előtt található, egy fatörzsön (505QR).

4. résztáv: /Zuhogói tiltó (ÉNY) - Koszta-tanya/
Az ittjártunk igazolását követően, a földutak kereszteződésében élesen balra (DNY) fordulva haladjunk a következő pontig (022QR), a Koszta-tanyáig. A táblát kint az út mellett találjuk egy ezüstnyárfán.

5. résztáv: /Koszta-tanya - Tisza ártér-1 / Partfürdő/
De itt - QR-kód olvasást követően - álljunk meg egy picit!
Térjünk be a nyomvonal mentén a facsoport fái közéMegérkeztünk a túra névadó állomására, a Koszta-tanyához.
Ezen a helyen állt Koszta Józsefnek (Szentes legjelentősebb festőművészének) lakhelye, tanyája
(Kérlek, úgy érj ide, hogy az ITT és ITT elérhető anyagokat áttanulmányoztad, és ennek a videónak a megnézésére szántál 24 percet, hátradőlve, nyugalomban! Ez azért fontos, hogy értsd, miért ajánlom ennek a helynek a megtekintését. Itt ugyanis nem fogsz találni sem műtermet, sem tanyát, de már az összedőlt falak agyagtégláinak maradványait is visszahódította a vad természet. Ám ha felkészülten érkezel, akkor meg fog érinteni a hely. Ameddig bandukolsz ide, és utána is, tarts nyitva a szemed! A táj, a környező tanyák, a korábban látott képek… Csak így értheted meg.)

Térjünk vissza a teljesítménytúrához!
A földútra kiérve, balra (DNY) haladjunk tova. Kisvártatva a kereszteződésben ismét balra (DDNY) fordulva újra átkelünk a fent említett vasútvonalon. Kb. négyszáz méterrel odébb, a nyárfáknál, az első dűlőúton jobbra (DNY) kanyarodva kijutunk a 451-es főúthoz. Az átkelésnél - az időnként jelentős forgalom miatt – legyünk óvatosak! A túlsó oldalon az árvízvédelmi töltés magasodik előttünk, melyre rézsútosan vezet nyomvonalunk. A töltéskoronát a 72 tkm szelvényben érjük el. Az ártéri oldalra leereszkedve már a Partfürdőre vezető kerékpárútra érkezünk. Ennek mentén, egy kőrisfán találjuk aktuális ellenőrzőpontunkat (506QR).

6. résztáv: /Tisza ártér-1 / Partfürdő - Tisza ártér-2 / Bogaras/
Innen, egész a töltés ismételt eléréséig, (javarészt) a kék halacska turistajelzés mentén haladunk. A  táblát tartó fán bizonyára már ekkorra észre is vettünk.
Elérve az üdülőtelep útját, balra (DK) haladjunk tovább. A kereszteződésnél jobbra tartva (D), a vízpart mentén vezet utunk. A katonai telepnél (a lejárónál) a kicsivel feljebb kiágazó földút a helyes irány, melynek végén jobbra (NY) ösvény vezet vissza bennünket a folyó partjára. (A helyes navigálás érdekében szenteljünk kissé több figyelmet a nyomvonalnak!) Az ösvényen balra (D) fordulva kisvártatva elérjük a 507QR jelzésű ellenőrzőpontot.

7. résztáv: /Tisza ártér-2 / Bogaras - Tisza ártér-3 / Sziget/
A következő QR-kód tábláig (508QR) nem lesz sok gondunk a navigációval. Kövessük a szűk, hangulatos ösvényt! Éljük meg e szakasz varázsát.

8. résztáv: /Tisza ártér-3 / Sziget - Szentes Alsórét-1/
Továbbhaladva rövidesen elérjük a szigeti hobbikertekhez vezető út kereszteződését. Itt balra (DDK) fordulva már látómezőnkbe kerül a töltésre felvezető rámpa. A gát koronáján balra vegyük az irányt a 68,7 tkm szelvényig, közben kitekintve a mentett oldali vén tölgyfára. A track mentén, rézsútosan leereszkedve, a földúton haladunk tova az erdő mentén, az első dűlőút kiágazásáig, ahol jobbra (D) kell fordulnunk. Kissé odébb, a földutak kereszteződését követően érjük el a 509QR azonosítóval rendelkező pontot. Jobbról lesz, a csatornaparton álló nyárfán.

9. résztáv: /Szentes Alsórét-1 - Szentes Alsórét-2/
Csekkolást követően áthaladunk az IC Ranch területei között, majd keresztezzük az ún. gázos utat. A következő földút-kereszteződésben kell balra (K) fordulnunk, immár a város felé haladva. Odébb, de még a főút elérése előtt, egy villanypóznán található a 510QR tábla.

10. résztáv: /Szentes Alsórét-2 - Ilonaparti erdő/
A rövidesen elért 451-es úton történő átkelés ismét óvatosságot követel! A túlsó oldalon, egy rövid szakaszon párhuzamosan haladunk É-i irányban a főúttal, majd a nyomvonal mentén cikk-cakkban, de a víztorony felé tartva. Menjünk is el mellette, hogy a kerített telep mellett kiérjünk a gázos útra, melyen jobbra (K) kell fordulnunk. A kereszteződést elérve, irányunkat tartva, a csatorna mentén, a földút melletti erdő fáinak egyikén vár ránk utolsó terepi kontrollpontunk (511QR).

11. résztáv: /Ilonaparti erdőCél (rendezvény)/
A „célegyenesben” kiérünk a Kurca partjára egy hangulatos tanya mellett, és lassan visszatérünk a városi civilizációba. Balunkon először a Sipos Ferenc Parkerdő Otthon, majd ismét egy lakóépület, végül a Kurca-part Kalandpark vezet vissza bennünket a Széchényi Liget sarkához. A parkon történő áthaladásunk közben látómezőnkbe kerülhet a Tanpálya több QR-kód táblája is, de nekünk most ezekkel már nem kell foglalkoznunk. Ránk a Cél vár (502QR)
Ne felejtsük el, befutáskor is kezelnünk kell a teljesítésigazolást!

Feldolgozták: Virág OlgaHernyik AndrásValkai ÁrpádBaráth László

Letölthető háttéranyagok:
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)
Ellenőrzőpont leírása (név, kód, elhelyezkedés, fellelhetőség)WordPDF
Ellenőrzőpont és résztáv adatok (név, kód, koordináta, hossz és távolsági adat)WordPDF
Szintidő és rész-szintidő adatok: WordPDF
Útleírás: WordPDF

Versenykiírás vándorserleg elnyerésére!
Kiírás: https://www.szenteskor.hu/dokumentumok/vandorderlegkiiras.pdf
Demókép: https://www.szenteskor.hu/dokumentumok/vandorserlegkepdemo.jpg

ÁTTEKINTŐ NÉZET
1. résztáv:

Rajt (rendezvény) - Kórház (É)
Táv: 1,6 / 1.6 km
Ellenőrzőpont: 503QR / N46 39.856 E20 15.111
(A kórház területének É-i oldalán, a füves területen, egy nyárfa törzsén)

2. résztáv: Kórház (É) - Kertváros (ÉK)
Táv: 0,6 / 2,2 km
Ellenőrzőpont: 504QR / N46 40.093 E20 14.881
(Kertváros ÉK-i részén, a Kurca partján, egy nyárfa törzsén)

3. résztáv: Kertváros (ÉK) - Zuhogói tiltó (ÉNY)
Táv: 4,1 / 6,3 km
Ellenőrzőpont: 505QR / N46 41.633 E20 14.501
(A Zuhogói tiltó ÉNY-i oldalán, kissé lejjebb a Kurca partján, egy fatörzsön)

4. résztáv: Zuhogói tiltó (ÉNY) - Koszta-tanya
Táv: 1,3 / 7,6 km
Ellenőrzőpont:  022QR N46 41.383 E20 13.653
(Az út DK-i oldalán, egy ezüstnyárfa É-i oldalán)

5. résztáv: Koszta-tanya - Tisza ártér-1 / Partfürdő
Táv: 2,1 / 9,7 km
Ellenőrzőpont: 506QR / N46 40.771 E20 12.972
(A Tisza árterében, a Partfürdőre vezető kerékpárút mellet, egy kőrisfa törzsén)

6. résztáv: Tisza ártér-1 / Partfürdő - Tisza ártér-2 / Bogaras
Táv: 1,5 / 11,2 km
Ellenőrzőpont: 507QR / N46 40.159 E20 13.351
(A Tisza árterében, a katonai gyakorlóteret követően, a parton, egy kőrisfa törzsén)

7. résztáv: Tisza ártér-2 / Bogaras - Tisza ártér-3 / Sziget
Táv: 1,4 / 12,6 km
Ellenőrzőpont: 508QR / N46 39.815 E20 12.584
(A Tisza árterében, a szigeti hobbikertek lejárója előtt, egy kőrisfa törzsén)

8. résztáv: Tisza ártér-3 / Sziget – Szentes Alsórét-1
Táv: 2,5 / 15,1 km
Ellenőrzőpont: 509QR / N46 39.253 E20 13.168
(A 451-es úttól NY-ra, az ún. Gázos úttól É-ra, a csatorna partján, egy nyárfa törzsén)

9. résztáv: Szentes Alsórét-1 - Szentes Alsórét-2
Táv: 1,6 / 16,7 km
Ellenőrzőpont: 510QR / N46 38.719 E20 13.650
(A 451-es úttól NY-ra, az ún. Gázos úttól D-re, a murvás út mentén , egy villanykarón)

10. résztáv: Szentes Alsórét-2 - Ilonaparti erdő
Táv: 1,5 / 18,1 km
Ellenőrzőpont: 511QR / N46 39.054 E20 14.417
(Az erdő D-i oldalán, a csatorna mentén, egy nyárfa törzsén)

11. résztáv: Ilonaparti erdő - Cél (rendezvény)
Táv: 1,2 / 19,3 km
Ellenőrzőpont: 502QR / N46 39.162 E20 15.197
(Mobil pont rendezvény céljához / A Dózsa-ház keleti oldalán, az épület és a Kurca közötti partszakaszon)

Lenne egy kérésünk feléd! Tiszteld meg munkánkat és befektetett erőforrásainkat azzal, hogy a Szent-S-kör rendszerében látható módon teljesíted túráinkat, használod nyomvonalainkat, túraleírásainkat! Köszönjük.

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!