Útvonal leírása
Túrakód: TK-2020
Túranév: Szent-S-kör 2020 / Körös-zug
Szilárd burkolat: 48 %
Nehézség:
Táv: 98.8 km
Szintidő: 08:00
Telj. idő: 10:25
Feltöltve: 2020.01.08.
Frissítve: 2024.03.21.
Bejárva:   2022.03.13.

A túra QR-kód táblái jelenleg nincsenek telepítve! Teljesítése az alábbi igazolási módokkal lehetséges.
Teljesítésigazolás választható módjai: 


Teljesítménytúránk 10 résztávból áll. Teljesítése 11 ellenőrzőpont-igazolást igényel. 
rajt és a cél ugyanott található: Rajt-Cél (Dózsa-ház) / 001QR / N46 39.154 E20 15.191. 
Az épület közelében van lehetőség parkolásra is.
(A túra navigációjának elsődleges anyaga a letölthető nyomvonal. Ennek használata, vagy helyismeret hiányában nem ajánlott elkezdeni a túrát! A leírás nem helyettesíti a nyomvonal használatát, csupán kiegészíti azt.)


1. résztáv: /Rajt-Cél (Dózsa-ház) - Bökényi duzzasztó/
A QR-kód beolvasását követően D-re, a boltíves híd irányába, a Széchenyi liget kapujából indulunk Csongrád felé (ÉÉNY) a kerékpárúton. A kerékpárutat követve két körforgalmat érintünk, majd felhajtunk a Tisza töltésére a 71,1-es tkm-nél. Kezdeti irányunkat tartva (ÉÉNY) haladjunk a 73,1-es tkm-ig, a 451-es út kereszteződéséig, ahol keresztben átkelve, a töltésen folytassuk utunkat. (A főúton történő átkelésnél legyünk nagyon óvatosak! A forgalmas út kanyarulata miatt nem láthatjuk megfelelően a gyorsan közeledő járműveket. Ne csak a szemünkre, a fülünkre is „támaszkodjunk”!)
Kicsivel odébb keresztezzük a 147-es számú vasútvonalat. Innen a résztáv végéig, sőt tovább is az árvízvédelmi töltés lesz fő iránymutatónk. Eleinte ez a Tisza-gát, később a Körös gátja, habár nehéz érzékelni a találkozásukat. Közben elhaladunk a Kurca felső vége és a vízkormányzás műtárgyai, valamint Magyartés házai mellett. Első terepi ellenőrzőpontunkat (018QR) a Bökényi duzzasztónál érjük el, mely a legrégebbi hazai vasbeton vízépítési műtárgy.
Az ártéri oldalon elhelyezkedő raktárépületet elhagyva, a kőhajót elérve, az utolsó tölgyfán (ártéri, É oldal) találjuk a pontot.
(Legyünk figyelmesek! Ez a tábla és póttáblája rendhagyó módon helyezkedik el. Az állandó túráink ellenőrzőpontjaként építettük ki, melyek nyomvonalai az ellenkező irányból érkeznek. Így érkezésünkkor nehezebben kerül a látómezőnkbe.)

2. résztáv: /Bökényi duzzasztó - Kunszentmárton / Szőrmegyár/
Teljesítésigazolást követően, Kunszentmárton eléréséig a gát szolgáltat egyszerű navigációt: ezt kell követnünk. Az első szakaszon komfortosabb haladást biztosít a mentett oldali töltéspadka, a következő (zalotai) rámpáig. Ezután az árvízvédelmi műtárgy koronája a jobb választás. (A nyomvonal is a fentiek szerint fut.) Itt kihasználhatjuk a navigáció egyszerűsödéséből adódóan felszabadult figyelmünket a körös-parti táj befogadására.
Kunszentmártont elérvén, szépen felújított sétány fogad bennünket. Balról a Körös, jobbról a település házai, szemben a Szent Márton Plébánia kecses tornyú templomának látványa. Az első hidat elérve - mely a település első Hármas-Körös-hídja is egyben - keljünk át rajta! Aktuális ellenőrzőpontunkat (031QR) a túlsó oldali, a holtágtól távolodóan DK-i irányba induló (aszfaltos) töltésvégnél találjuk. Az egykori szőrmegyár telepének sarkánál, egy kőrisfán, az út jobb (ÉK) oldalán.

3. résztáv: /Kunszentmárton / Szőrmegyár - Szelevény ÉK/
A csekkolást követően, a töltésre hajtva kövessük az aszfaltcsíkot, mely Szelevényre vezet bennünket. Közben körbekerülünk egy nagy öblösödést, melyet a 2000-es árvíz után alakítottak ki a megcsúszott töltésszakasz kiváltására. 
A település „sarkához” érve találjuk 032QR ellenőrzőpontunkat, a bal oldalon (DK) elhelyezkedő feszület kerítésén (közvetlenül mellette közkút is fellelhető). 

4. résztáv: /Szelevény ÉK - Cserkeszőlői szőlős/
A településen történő átgurulásunk közben, érdemes figyelmet (netán időt is) szánnunk a központban elhelyezkedő Jézus Szíve-templomnak, valamint a kissé odébb (balról) álló 2006-os árvízvédelmi emlékműnek.
Elhagyva a lakott részt keresztezzük a 146-os vasútvonalat, majd a csépai elágazásnál irányváltás nélkül hajtunk fel a 45112-es útról a 4511-es útra. Kissé arrébb - a 15,9-es km szelvényben - a kanyarulatban, balra kell kitérnünk (ÉNY) Szelevény-Halesz irányába. Itt rögtön a kereszteződés után egy kegyhelyet is láthatunk az út jobb oldalán.
A lakóházakat elérve több helyütt közkutat is találunk. Miközben az „aszfaltcsíkot” a kerekeink alatt kell tartanunk, egészen a balról elhelyezkedő buszfordulót követő (jobboldali, É) dűlőkiágazásig. (Itt a kereszteződésben vegyeskereskedés is van, amit a terepfelmérő bejáráskor túránk házigazdája is meglátogatott.)
Innen azután a ballonosabb külsőt használók kerülnek előnyösebb helyzetbe a homokos terepen. Ezen a szakaszon szenteljünk több figyelmet a nyomvonal szemmel tartására! Néhány - a szőlők között vezető -kanyarulat után ismét szilárd burkolaton (erdős részen) gurulhatunk Cserkeszőlő külterületére. Jobbról feltűnő szikes puszta, majd a bal oldalon elért szőlőültetvény sarkán balra (ÉNY) kanyarodva, a track futását követve, ismét homokra szaladunk. Kisvártatva ismét teljesítésigazolás válik szükségessé - az út jobb oldalán (ÉK), a fatörzsön elhelyezett pontnál (033QR). 

5. résztáv: /Cserkeszőlői szőlős - Tiszakürti Arborétum/
Tovább haladva csak a nyomvonal figyelmes követése menthet meg bennünket a homokhát tanyákkal, szőlőkkel, gyümölcsösökkel borított zegzugaitól. Előbb murvás, majd aszfaltos út vezet vissza bennünket a homokos terület és a szikes puszta határára, immár Tiszakürt-Bogaras széléhez. Egy jobb oldali, aszfaltos kiágazást követően érjük el a 4514-es utat. Itt jobbra kell fordulnunk, majd az út íveit követve egy  felüljárón áthaladni a 44-es és az M44-es utakon. Mire a túlsó oldali lejtőn legurulunk, szinte már be is értünk Tiszakürtre. A településen ismét a nyomvonal kell, hogy irányítsa döntéseinket az utcák kereszteződéseiben! 
A 4514-es út (melyet itt már Táncsics Mihály utcának hívnak) a 4515-ös útba torkollik a központi térnél (Hősök tere). Utunk ebben a csomópontban egyenesen visz tovább (ÉNY), hogy rövidesen megérkezzünk a Tiszakürti Arborétum elé. Aktuális ellenőrzőpontunk (034QR) a töltéskoronán található, egy tábla oszlopán. De mielőtt csekkolnánk, tájékozódjunk az arborétum felől, vagy akár tegyünk „futó” látogatást. Az út ellenkező oldalán ártézi kút is segíti fittségünk fenntartását.

6. résztáv: /Tiszakürti Arborétum - Tiszaugi Erdei Kilátó/
Ezután a Tisza töltése lesz iránymutatónk, egész a 44-es út hídjáig. Közben, a gát ívein gurulva, a kanyarulatokban egy romhodály és a legeltetett ártéri és mentett oldali területek szépségeit vehetjük szemügyre. (Imádom ezt a részt is, habár az M44-es építkezési munkálatai és maga út is jelentősen csökkentette az élményt.) A töltésen kereszteznünk kell az építés alatt álló hídfő területét, mely az aktuálisan használható átkelési út és a nyomvonal között eltérést is eredményezhet! (Legyünk figyelmesek, és kreatívak! Rövid, pár tízméteres szakasz csupán.) A 44-es hídját elérve figyeljük ismét jobban a nyomvonalat! A földútról balra (K) forduljunk az aszfaltútra, a mentett oldal irányába. Ez az út átvezet bennünket a főúton, mely a túra leginkább figyelmet követelő átkelése. A túlsó oldalon már a 4511-es út fut alattunk, miközben átbújunk a 146-os vasútvonal alatt is. Kissé odébb, az emelkedő elején balra (DK) fordulva - a nyomvonal kiágazásánál - tudunk begurulni a Tiszaugi Holt-Tisza ölelésében lévő „hurokút” elejére. Az út kettéágazásánál balra (K) tartsunk! A terület átlós „sarkán” érjük el a Tiszaugi Erdei Kilátót, melynek felső szintjén (15 m) tudjuk igazolni itt jártunkat, a kihelyezett ellenőrzőpontnál (035QR). 

7. résztáv: /Tiszaugi Erdei Kilátó - Megyehatár / vadkörtefa/
Toronymászást, csekkolást és szemlélődést követően, az út másik ívét bejárva térjünk vissza a ki-bejáró útra. Az aszfalton balra (NY), majd az emelkedő tetején ismét balra (DDNY) tartva tudunk legurulni a gátőrház elé. Itt ismét érdemes a fékkarokat működésbe hozni! Hatalmas feketenyár szeletet állítottak itt ki (254-261 cm), melyet az árvízvédelmi védekezések miatt kellett kivágni. Tájékoztatótáblán, valamint a törzsszelet évgyűrűin elhelyezett jelzések segítségével tudjuk megtekinteni a fa fejlődésének korával összefüggő történelmi eseményeket.
Természetesen, a nyomvonal is itt vezeti el a túrázót, nem fenn a műúton.
Nyeregbe pattanva visszajutunk az útra, melyet keresztezünk, hogy tovább már ismét a töltésen haladjunk D-DK-i irányba.
E gátszakasz rövid, kisvártatva ismét a nyomvonalra kell támaszkodnunk, elhagyva a település utolsó (impozáns) házát/telkét. Legurulunk az ártéri oldalba, hogy a kaszált réten át még visszatérjünk kissé a szélső utcába, melynek túlsó vége felé, a jobb oldalon (DNY) ártézi kútnál is frissíthetünk. A kereszteződésben jobbra (D) kell fordulnunk, hogy ismét földút uralja nyomvonalunkat. Néhány kanyarulattal odébb elérjük a vadkörtefát, mely magányosan áll a szántók között és aktuális ellenőrzőpontunkra vigyáz (036QR). 

8. résztáv: /Megyehatár / vadkörtefa - Gyójai Holt-Tisza/
Eddigi irányunkat tartva visszatérünk a Tisza töltésére a 18,78 tkm szelvényben. Ez egy érdekes pont. A talaj szintkülönbségeiből adódóan tőlünk É-ra nem volt szükség töltésépítésre, míg az előttünk álló D-DNY-i szakaszon a megszokott módon fut. Balról szikes puszta terül el, melyet itt már a magaslatról szemlélhetünk. 
Kövessük a gát iránymutatását szép, hatalmas ívű kanyarulatok mentén! A tiszasasi gátőrházat is elhagyjuk közben. A töltésről legurulunk a 11,65 tkm szelvénybe balra (K), a mentett oldalra kell, a Gyójai Holt-Tisza partjára. De mielőtt túlszaladnánk rajta, érdemes megállni a rámpa alján az ártézi kútnál. Kihagyhatatlan! (Legalábbis számomra mindig. Mindegy, hogy van-e vizem vagy nincs, mindegy, hogy sietek, vagy sem, itt inni kell. Ezek az ártézi vizek a kincseink! Imádom az ízét, a frissességét. Ráadásul mellette egy diófa is van, mely végképp bearanyozza az őszi túrázó napját.)
A holtág partján tekerve, a földút murvásra vált, nem sokkal az ellenőrzőpont elérése előtt (037QR). 

9. résztáv: /Gyójai Holt-Tisza - Ellés-parti monostor/
A kontrollpontot magunk mögött hagyva rövidesen balra (KÉK) fordul az út, egy csatorna mentén. Kiérve a murvás kereszteződésbe, jobbra (D), majd rögtön ismét jobbra (NYDNY) vegyük az irányt! A csatorna másik oldalán térünk vissza a vízpartra, melyet a töltésig követünk. A rámpán felküzdve magunkat, éles balkanyart (D) követően, már csak a töltéskoronán kell haladnunk. Elérve a 4,8 tkm szelvényt, a mentett oldalon domb emelkedik, egészen a gát tetejének szintjéig. Egy turisztikai tájékoztató tábla is látható, amely jelzi, hogy itt a rámpán, az ártéri oldalra begurulva érhetjük el az Ellés-parti monostort. A bazaltköves járdát követve jutunk be a múltnak e szépen rendbe rakott helyszínéhez, mely egyben utolsó terepi kontrollpontunknak is helyet biztosít (038QR).
(A helyszín bővelkedik információs táblákban.) 

10. résztáv: /Ellés-parti monostor - Rajt-Cél (Dózsa-ház)/

A töltésre visszatérve, jobbra (DK) fordulva folytassuk túránkat! Az aszfaltos rámpánál a 4513-as út keresztezi a gátat, melyen jobbra, az ártéri oldalra kanyarodva guruljunk le. De közben - itt a töltés-rámpa szegletében - egy árvízvédelmi emlékmű kínál látnivalót, melyet a 2006-os árhullám elleni védekezés emlékére emeltek.
Mire elfogy a lejtő biztosította lendületünk, elérjük a közel s távol egyedülálló pontonhidat. E híd vezet ki a túrának is nevet biztosító Körös-zugból, és visz át a csongrádi töltésszakaszra.
Felérve a gát tetejére, balra (DK) kell fordulnunk. Ezt az aszfaltcsíkot egészen a 45-ös út hídjáig követjük. Közben lehetőség kínálkozik a méltán híres Körös-toroki szabadstrand meglátogatására is. Ez nem igényel nagy kitérőt. A hídra történő feljutás és az úton történő átkelés ismét figyelmet kíván!
A túlsó oldali töltést elérve jobbra (DDK) fordulva már a „célegyenesbe” is jutottunk. Az idefelé bejárt utat követve jutunk vissza a Rajt-Cél ellenőrzőponthoz (001QR).
(Közben, még a töltésen, az égbeszökő kéménynél a Szentesi Szivattyútelep látható, mely még őrzi eredeti gőzhajtású berendezéseit.)
Ne felejtsük el, most is kezelnünk kell a teljesítésigazolást az általunk választott módon!

Feldolgozták: Virág OlgaHernyik András
(Házigazda: András)

Letölthető háttéranyagok:
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)
Ellenőrzőpont leírása (név, kód, elhelyezkedés, fellelhetőség)WordPDF
Ellenőrzőpont és résztáv adatok (név, kód, koordináta, hossz és távolsági adat)WordPDF
Szintidő és rész-szintidő adatok: WordPDF
Útleírás: WordPDF

Versenykiírás vándorserleg elnyerésére!
Kiírás: https://www.szenteskor.hu/dokumentumok/vandorderlegkiiras.pdf
Demókép: https://www.szenteskor.hu/dokumentumok/vandorserlegkepdemo.jpg


Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Kerékpár igénylésével kapcsolatos információk ITT.

Lenne egy kérésünk feléd! Tiszteld meg munkánkat és befektetett erőforrásainkat azzal, hogy a Szent-S-kör rendszerében látható módon teljesíted túráinkat, használod nyomvonalainkat, túraleírásainkat! Köszönjük.

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Kapcsolódó túrák
Azonosító Név
3 TK-2021_m Szent-S-kör 2021_m / Vöcsök tanösvény 1 2 97.6 km 07:15 6
Támogatók, segítők:
Médiapartnerek:
Honlap működtetők: