Útvonal leírása
Túrakód: TK-2024_58
Túranév: Szent-S-kör TK-2024_58_Dong-ér
Szilárd burkolat: 73 %
Nehézség:
Táv: 57.9 km
Szintidő: 04:17
Telj. idő: 05:50
Feltöltve: 2023.11.05.
Frissítve: 2024.02.02.
Bejárva:   2023.11.05.

Teljesítésigazolás választható módjai: 


ÁTTEKINTŐ NÉZET


Teljesítménytúránk 6 résztávból áll. Teljesítése 7 ellenőrzőpont-igazolást igényel. 
rajt és a cél ugyanott található: Rajt-Cél (Dózsa-ház) / 001QR / N46 39.154 E20 15.191. 
Az épület közelében van lehetőség parkolásra is.
(A túra navigációjának elsődleges anyaga a letölthető nyomvonal. Ennek használata, vagy helyismeret hiányában nem ajánlott elkezdeni a túrát! A leírás nem helyettesíti a nyomvonal használatát, csupán kiegészíti azt. Amennyiben papír alapú térképen szeretnél navigálni, ehhez is kínálunk információkat!)
A túra egy szezonon keresztül, 2025 tavaszáig lesz QR-kód táblákkal kiépítve! 
(Ezt követően, más teljesítésigazolási módot kell választani.)


1. résztáv: /Rajt-Cél  (Dózsa-ház)  - Talapzat (76+35 tkm)/ 
A Rajt-Cél QR-kód beolvasása után, kellő körültekintést követően keljünk át az egykori 451-es főút városi szakaszán, hogy a Széchenyi liget mentén futó kerékpárúton jobbra fordulva (ÉNY), Csongrád irányába tudjunk haladni. A kerékpárutat követve két körforgalommal találkozunk, majd felhajtunk a Tisza töltésére a 71,1-es tkm-nél. Kezdeti irányunkat tartva (ÉÉNY) haladunk a 73,1-es tkm-ig, a 451-es út kereszteződéséig, ahol balra (NY) fordulunk. 
Közben már el is haladtunk a Szentesi Szivattyútelep mellett, melyet egy korábbi projektünkben videón feldolgoztunk (2:25 – 4:35-ig).
A főútra történő balra felhajtásnál legyünk nagyon óvatosak, ugyanis a nagy forgalmú út kanyarulata miatt nem látjuk kellőképpen a gyorsan közeledő járműveket. Ne csak a szemünkre, a fülünkre is „támaszkodjunk”!
Sajnos egy rövid szakaszon (380 m) a közúton kell haladnunk, azonban elérvén a menetirány szerinti bal oldalon lévő (korláttal elválasztott) szervízutat/járdát, keljünk át a főúton, hogy végre biztonságban érezhessük magunkat. (A közlekedés szabályai szerint egyébként nyugodtan haladhatnánk az úttesten is tovább.)
A hídon átgurulva, a mindkét irányban aszfaltozott töltést a 78,5-es tkm-szelvényben érjük el.  Balra (D-DK), forduljunk. A töltésen haladva, 76,3 tkm-szelvényben lévő, mentett oldali rámpánál érjük el a lejáró mellett található oszlopon telepített, 090QR ellenőrzőpont tábláját. 
(090QR koordinátái: N46 40.312 E20 12.988)

2. résztáv: /Talapzat (76+35 tkm)  - Feszület (1882), Ecetgyár
Visszatérve  töltéskoronára a „nagykanyarban” folytassuk az utat a folyásiránynak megfelelően. A Kilencesi gátőrháznál hagyjuk el a gátat az épület felé vezető murvás lejárón (72,79 tkm). Elhaladva a telek mellett, a földút mentén forduljunk jobbra (ÉK) a csatorna (Felső-csatorna) túlsó, DNY-i oldalára. A nyomvonalat figyelve balra (DNY) kell majd fordulnunk, egy egykoron aszfaltozott útra. Erről az első lehetőségnél szintén balra (DK) kell továbbhaladni, immár földúton. A következő lehetőségnél váltunk irányt az elágazásban, de most jobbra (DNY). Közben elhaladunk egy hígtrágyatároló mellett is, melyet időnként a szagáról is könnyen fel lehet ismerni. Innen egyenesen haladunk az Ecetgyár területének közelébe, az öntözőcsatorna mentén(Ezen a szakaszon sáros időben érdemes a csatorna másik oldalát igénybe venni: itt gyepes, könnyebben gurulható felületet találunk.)
Az aszfaltcsík elérésekor balra (K-DK) kell tartani. Itt a kereszteződés környékén még láthatjuk a gyár földbe süllyesztett betonsilóit.
Ezen az úton 130 m-t kell csak haladnunk, hogy elérjük a jobbunkon elhelyezkedő, 1882-ben felállított feszületet, melynek a jobb (NY) oldalán található vadgyümölcsfán van a keresett 091QR ellenőrzőpont táblája.
(091QR koordinátái: N46 38.341 E20 08.296)

3. résztáv: /Feszület (1882), Ecetgyár - Feszület, Csanytelek (1)
Nyeregbe pattanva, a létesítményt kiszolgáló épületek között haladva, kissé vissza tudunk lépni a múltba. Még a gyárépület elérése előtt találunk itt a raktározásra használt építményt, sorlakásokatiskolaépületet (pincével, padlással), kiapadt ártézi kutat. 
Szeretek elidőzni itt néha egy kicsit, hol ide, hol oda be-benézve. Sajnos itt is érzékelem a felhagyott épületek pusztulását.
No de haladjunk tovább!
A nagykéményes gyárépület elhagyását követően ismét földút kerül a kerekek alá. Fordítsunk nagyobb figyelmet a kijelzőnkre, a track figyelemmel kísérésére!
Rövidesen átkelünk egy laposabb, nádasabb területen, valamint a Vidra-éri főcsatornán. 
Elérve az erdő szélét járatlanabb szakasz következik. (Kezeld türelemmel, éld meg a szépségét!) Átérve az erdőszélen jobbról egy egykori töltés húzódik, mely érdekes élményt nyújt. Az elért kereszteződésnél megtörik a nyomvonal. A töltéstől távolodva hegyesszögben balra (K) kell haladnunk. (Ezen útelágazás környékén érdemes kitekinteni a töltés túlsó oldalára is, gyakran csacsi-ménes tanyázik ott.)
Bő háromszáz méter után ismét irányt váltunk. Most jobbra (DK) térünk ki az elágazásnál. Ezen a kissé járatlanabb, füves úton kanyarok és ívek mentén jutunk el Csanytelek külső házaihoz. Itt a Nagy-gyep tanya elnevezésű utca vezeti a túrázót, murvás úton. Beljebb, a kereszteződésben balra forduljunk (DK) az Ady Endre utcába, aszfaltra váltva.
A Tiszai útba történő betorkollásnál, szemben a feszület melletti villanypóznán található a résztávot lezáró 092QR ellenőrzőpont.
(092QR koordinátái: N46 35.612 E20 07.638)

4. résztáv: /Feszület, Csanytelek (1)  - Dong-éri-Főcsatorna (torkolat/2)
Csekkolást követően a település szélén kell lekanyarodni a Tiszai útról jobbra (DNY), a földútra. Kövessük a földutat és a nyomvonalat a csanyteleki öntöző főcsatorna keresztezésén túl is. A csatornát elhagyva ismét járatlanabb szakasz következik fás részen és a legelőn át.
Dong-éri főcsatorna keskeny hídja előtt már találkozunk néhány házzal is, de a túlsó oldalon kerülünk Baks-Máriatelep belterületére.
Itt a D-i oldal, aszfaltozott töltésén haladva jutunk a Tisza és a Dong-ér töltésének találkozásánál található 104QR ellenőrzőponthoz. A tábla jobbra (D) a Tisza gátján található villanypóznán van telepítve.

(104QR koordinátái: N46 33.750 E20 08.266)

5. résztáv: /Dong-éri-Főcsatorna (torkolat/2)  - Talapzat (76+35 tkm)
Továbbindulva a 090QR ellenőrzőponthoz, szabadjára engedhetjük a navigáció által lekötött figyelmünket. Csupán a töltésen kell haladnunk a már ismert „talapzatos” kanyarig, szilárdburkolaton (közben azért kb. négy kilométert kissé „zakatolós”, betonlapokból épített szakaszon haladva).
(090QR koordinátái: N46 40.312 E20 12.988)

6. résztáv: /Talapzat (76+35 tkm)  - Rajt-Cél (Dózsa-ház)
Innen már a túra elején megismert útvonalon kell visszatérni a kiindulási ponthoz, mely Cél ellenőrzőpontja a túrának.
(001QR koordinátái: N46 39.154 E20 15.191)
Ellenőrzőpont igazolás megérkezést követően is szükséges!

Jó túrázást, eredményes teljesítést!

Feldolgozták: Grecsó Erzsébet, Hernyik András 

Letölthető háttéranyagok:
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)
Ellenőrzőpont leírása (név, kód, elhelyezkedés, fellelhetőség)WordPDF
Ellenőrzőpont és résztáv adatok (név, kód, koordináta, hossz és távolsági adat)WordPDF
Szintidő és rész-szintidő adatok: WordPDF
Útleírás: WordPDF




Versenykiírás vándorserleg elnyerésére!
Kiírás: https://www.szenteskor.hu/dokumentumok/vandorderlegkiiras.pdf
Demókép: https://www.szenteskor.hu/dokumentumok/vandorserlegkepdemo.jpg


ÁTTEKINTŐ NÉZET
1. résztáv:
 
Rajt-Cél  (Dózsa-ház)  - Talapzat (76+35 tkm) 
Táv: 8,7 / 8,7 km 
Ellenőrzőpont: 090QR / N46 40.312 E20 12.988
(A töltés mentett oldalán, a 76+35 tkm szelvényben (nagy kanyarban), a talapzaton)

2. résztáv: Talapzat (76+35 tkm)  - Feszület (1882), Ecetgyár 
Táv: 10,4 / 19,1 km 
Ellenőrzőpont: 091QR / N46 38.341 E20 08.296
(Az Ecetgyári út jobb oldalán (D-DNY), az akácosban, a feszület jobb oldalán (NY-ÉNY) lévő fán)

3. résztáv: Feszület (1882), Ecetgyár - Feszület, Csanytelek (1) 
Táv: 7,5 / 26,6 km 
Ellenőrzőpont: 092QR / N46 35.612 E20 07.638
(Az Ady Endre u. Tiszai útba torkolásánál, szemben a feszület jobb (NY) oldalán lévő fa villanypóznán)

4. résztáv: Feszület, Csanytelek (1)  - Dong-éri-Főcsatorna (torkolat/2) 
Táv: 6,2 / 32,8 km 
Ellenőrzőpont: 104QR N46 33.750 E20 08.266
(A töltések találkozásánál jobbra (D), a Tisza gáton álló első fa villanypózna felénk néző  É-i oldalán)

5. résztáv: Dong-éri-Főcsatorna (torkolat/2)  - Talapzat (76+35 tkm) 
Táv: 16,5 / 49,3 km 
Ellenőrzőpont: 090QR N46 40.312 E20 12.988
(A töltés mentett oldalán, a 76+35 tkm szelvényben (nagy kanyarban), a talapzaton)

6. résztáv: Talapzat (76+35 tkm)  - Rajt-Cél (Dózsa-ház) 
Táv: 8,7 /57,9 km 
Ellenőrzőpont: 001QR N46 39.154 E20 15.191
(A Dózsa-ház D-i falának, K-i sarkán)

Lenne egy kérésünk feléd! Tiszteld meg munkánkat és befektetett erőforrásainkat azzal, hogy a Szent-S-kör rendszerében látható módon teljesíted túráinkat, használod nyomvonalainkat, túraleírásainkat! Köszönjük.

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Támogatók, segítők:
Médiapartnerek:
Honlap működtetők: