Túrakód: TK-2020
Túranév: Szent-S-kör 2020 / Körös-zug
Szilárd burkolat: 48 %
Nehézség:
Táv: 99 km
Szintidő: 08:00    
Feltöltve: 2020.01.08.
Frissítve: 2020.03.25.
Bejárva:   2020.04.05.

Teljesítménytúránk 10 résztávból áll. Teljesítése 11 ellenőrzőpont-igazolást igényel. 
rajt és a cél ugyanott található: Rajt-Cél (Dózsa-ház) / 001QR / N46 39.154 E20 15.191.
 
Az épület közelében van lehetőség parkolásra is.
(A túra navigációjának elsődleges anyaga a letölthető nyomvonal. Ennek használata, vagy helyismeret hiányában nem ajánlott elkezdeni a túrát! A leírás nem helyettesíti a nyomvonal használatát, csupán kiegészíti azt.)
Amennyiben inkább kirándulnál, túráznál a nyomvonalon, az
 ITT elérhető leírást, túrát javasoljuk!
A túrára egy szezonon keresztül, 2021 tavaszáig lehet nevezni! 
(Ezt követően, a már akkorra kiépített Szent-S-kör 2021 túrát kínáljuk.)


1. résztáv: /Rajt-Cél (Dózsa-ház) - Bökényi duzzasztó/
A QR-kód beolvasását követően D-re, a boltíves híd irányába, a Széchenyi liget kapujából indulunk Csongrád felé (ÉÉNY) a kerékpárúton. A kerékpárutat követve két körforgalmat érintünk, majd felhajtunk a Tisza töltésére a 71,1-es tkm-nél. Kezdeti irányunkat tartva (ÉÉNY) haladjunk a 73,1-es tkm-ig, a 451-es út kereszteződéséig, ahol keresztben átkelve, a töltésen folytassuk utunkat. (A főúton történő átkelésnél legyünk nagyon óvatosak! A forgalmas út kanyarulata miatt nem láthatjuk megfelelően a gyorsan közeledő járműveket. Ne csak a szemünkre, a fülünkre is „támaszkodjunk”!)
Kicsivel odébb keresztezzük a 147-es számú vasútvonalat. Innen a résztáv végéig, sőt tovább is az árvízvédelmi töltés lesz fő iránymutatónk. Eleinte ez a Tisza-gát, később a Körös gátja, habár nehéz érzékelni a találkozásukat. Közben elhaladunk a Kurca felső vége és a vízkormányzás műtárgyai, valamint Magyartés házai mellett. Első terepi ellenőrzőpontunkat (018QR) a Bökényi duzzasztónál érjük el, mely a legrégebbi hazai vasbeton vízépítési műtárgy.
Az ártéri oldalon elhelyezkedő raktárépületet elhagyva, a kőhajót elérve, az utolsó tölgyfán (ártéri, É oldal) találjuk a pontot.
(Legyünk figyelmesek! Ez a tábla és póttáblája rendhagyó módon helyezkedik el. Az állandó túráink ellenőrzőpontjaként építettük ki, melyek nyomvonalai az ellenkező irányból érkeznek. Így érkezésünkkor nehezebben kerül a látómezőnkbe.)

2. résztáv: /Bökényi duzzasztó - Kunszentmárton / Szőrmegyár/
Teljesítésigazolást követően, Kunszentmárton eléréséig a gát szolgáltat egyszerű navigációt: ezt kell követnünk. Az első szakaszon komfortosabb haladást biztosít a mentett oldali töltéspadka, a következő (zalotai) rámpáig. Ezután az árvízvédelmi műtárgy koronája a jobb választás. (A nyomvonal is a fentiek szerint fut.) Itt kihasználhatjuk a navigáció egyszerűsödéséből adódóan felszabadult figyelmünket a körös-parti táj befogadására.
Kunszentmártont elérvén, szépen felújított sétány fogad bennünket. Balról a Körös, jobbról a település házai, szemben a Szent Márton Plébánia kecses tornyú templomának látványa. Az első hidat elérve - mely a település első Hármas-Körös-hídja is egyben - keljünk át rajta! Aktuális ellenőrzőpontunkat (031QR) a túlsó oldali, a holtágtól távolodóan DK-i irányba induló (aszfaltos) töltésvégnél találjuk. Az egykori szőrmegyár telepének sarkánál, egy kőrisfán, az út jobb (ÉK) oldalán.

3. résztáv: /Kunszentmárton / Szőrmegyár - Szelevény ÉK/
A csekkolást követően, a töltésre hajtva kövessük az aszfaltcsíkot, mely Szelevényre vezet bennünket. Közben körbekerülünk egy nagy öblösödést, melyet a 2000-es árvíz után alakítottak ki a megcsúszott töltésszakasz kiváltására. 
A település „sarkához” érve találjuk 032QR ellenőrzőpontunkat, a bal oldalon (DK) elhelyezkedő feszület kerítésén (közvetlenül mellette közkút is fellelhető). 

4. résztáv: /Szelevény ÉK - Cserkeszőlői szőlős/
A településen történő átgurulásunk közben, érdemes figyelmet (netán időt is) szánnunk a központban elhelyezkedő Jézus Szíve-templomnak, valamint a kissé odébb (balról) álló 2006-os árvízvédelmi emlékműnek.
Elhagyva a lakott részt keresztezzük a 146-os vasútvonalat, majd a csépai elágazásnál irányváltás nélkül hajtunk fel a 45112-es útról a 4511-es útra. Kissé arrébb - a 15,9-es km szelvényben - a kanyarulatban, balra kell kitérnünk (ÉNY) Szelevény-Halesz irányába. Itt rögtön a kereszteződés után egy kegyhelyet is láthatunk az út jobb oldalán.
A lakóházakat elérve több helyütt közkutat is találunk. Miközben az „aszfaltcsíkot” a kerekeink alatt kell tartanunk, egészen a balról elhelyezkedő buszfordulót követő (jobboldali, É) dűlőkiágazásig. (Itt a kereszteződésben vegyeskereskedés is van, amit a terepfelmérő bejáráskor túránk házigazdája is meglátogatott.)
Innen azután a ballonosabb külsőt használók kerülnek előnyösebb helyzetbe a homokos terepen. Ezen a szakaszon szenteljünk több figyelmet a nyomvonal szemmel tartására! Néhány - a szőlők között vezető -kanyarulat után ismét szilárd burkolaton (erdős részen) gurulhatunk Cserkeszőlő külterületére. Jobbról feltűnő szikes puszta, majd a bal oldalon elért szőlőültetvény sarkán balra (ÉNY) kanyarodva, a track futását követve, ismét homokra szaladunk. Kisvártatva ismét teljesítésigazolás válik szükségessé - az út jobb oldalán (ÉK), a fatörzsön elhelyezett pontnál (033QR). 

5. résztáv: /Cserkeszőlői szőlős - Tiszakürti Arborétum/
Tovább haladva csak a nyomvonal figyelmes követése menthet meg bennünket a homokhát tanyákkal, szőlőkkel, gyümölcsösökkel borított zegzugaitól. Előbb murvás, majd aszfaltos út vezet vissza bennünket a homokos terület és a szikes puszta határára, immár Tiszakürt-Bogaras széléhez. Egy jobb oldali, aszfaltos kiágazást követően érjük el a 4514-es utat. Itt jobbra kell fordulnunk, majd az út íveit követve egy  felüljárón áthaladni a 44-es és az M44-es utakon. Mire a túlsó oldali lejtőn legurulunk, szinte már be is értünk Tiszakürtre. A településen ismét a nyomvonal kell, hogy irányítsa döntéseinket az utcák kereszteződéseiben! 
A 4514-es út (melyet itt már Táncsics Mihály utcának hívnak) a 4515-ös útba torkollik a központi térnél (Hősök tere). Utunk ebben a csomópontban egyenesen visz tovább (ÉNY), hogy rövidesen megérkezzünk a Tiszakürti Arborétum elé. Aktuális ellenőrzőpontunk (034QR) a töltéskoronán található, egy tábla oszlopán. De mielőtt csekkolnánk, tájékozódjunk az arborétum felől, vagy akár tegyünk „futó” látogatást. Az út ellenkező oldalán ártézi kút is segíti fittségünk fenntartását.
(A 034QR ellenőrzőpont eltűnt! A pótpontot, QRP034 használjátok! Megértéseteket köszönjük. )
034QRP, Tiszakürti Arborétum / pót pont
A településtől ÉNY-ra, a töltés mentett oldalán, az öregtölgy törzsén.

6. résztáv: /Tiszakürti Arborétum - Tiszaugi Erdei Kilátó/
Ezután a Tisza töltése lesz iránymutatónk, egész a 44-es út hídjáig. Közben, a gát ívein gurulva, a kanyarulatokban egy romhodály és a legeltetett ártéri és mentett oldali területek szépségeit vehetjük szemügyre. (Imádom ezt a részt is, habár az M44-es építkezési munkálatai és maga út is jelentősen csökkentette az élményt.) A töltésen kereszteznünk kell az építés alatt álló hídfő területét, mely az aktuálisan használható átkelési út és a nyomvonal között eltérést is eredményezhet! (Legyünk figyelmesek, és kreatívak! Rövid, pár tízméteres szakasz csupán.) A 44-es hídját elérve figyeljük ismét jobban a nyomvonalat! A földútról balra (K) forduljunk az aszfaltútra, a mentett oldal irányába. Ez az út átvezet bennünket a főúton, mely a túra leginkább figyelmet követelő átkelése. A túlsó oldalon már a 4511-es út fut alattunk, miközben átbújunk a 146-os vasútvonal alatt is. Kissé odébb, az emelkedő elején balra (DK) fordulva - a nyomvonal kiágazásánál - tudunk begurulni a Tiszaugi Holt-Tisza ölelésében lévő „hurokút” elejére. Az út kettéágazásánál balra (K) tartsunk! A terület átlós „sarkán” érjük el a Tiszaugi Erdei Kilátót, melynek felső szintjén (15 m) tudjuk igazolni itt jártunkat, a kihelyezett ellenőrzőpontnál (035QR). 

7. résztáv: /Tiszaugi Erdei Kilátó - Megyehatár / vadkörtefa/
Toronymászást, csekkolást és szemlélődést követően, az út másik ívét bejárva térjünk vissza a ki-bejáró útra. Az aszfalton balra (NY), majd az emelkedő tetején ismét balra (DDNY) tartva tudunk legurulni a gátőrház elé. Itt ismét érdemes a fékkarokat működésbe hozni! Hatalmas feketenyár szeletet állítottak itt ki (254-261 cm), melyet az árvízvédelmi védekezések miatt kellett kivágni. Tájékoztatótáblán, valamint a törzsszelet évgyűrűin elhelyezett jelzések segítségével tudjuk megtekinteni a fa fejlődésének korával összefüggő történelmi eseményeket.
Természetesen, a nyomvonal is itt vezeti el a túrázót, nem fenn a műúton.
Nyeregbe pattanva visszajutunk az útra, melyet keresztezünk, hogy tovább már ismét a töltésen haladjunk D-DK-i irányba.
E gátszakasz rövid, kisvártatva ismét a nyomvonalra kell támaszkodnunk, elhagyva a település utolsó (impozáns) házát/telkét. Legurulunk az ártéri oldalba, hogy a kaszált réten át még visszatérjünk kissé a szélső utcába, melynek túlsó vége felé, a jobb oldalon (DNY) ártézi kútnál is frissíthetünk. A kereszteződésben jobbra (D) kell fordulnunk, hogy ismét földút uralja nyomvonalunkat. Néhány kanyarulattal odébb elérjük a vadkörtefát, mely magányosan áll a szántók között és aktuális ellenőrzőpontunkra vigyáz (036QR). 

8. résztáv: /Megyehatár / vadkörtefa - Gyójai Holt-Tisza/
Eddigi irányunkat tartva visszatérünk a Tisza töltésére a 18,78 tkm szelvényben. Ez egy érdekes pont. A talaj szintkülönbségeiből adódóan tőlünk É-ra nem volt szükség töltésépítésre, míg az előttünk álló D-DNY-i szakaszon a megszokott módon fut. Balról szikes puszta terül el, melyet itt már a magaslatról szemlélhetünk. 
Kövessük a gát iránymutatását szép, hatalmas ívű kanyarulatok mentén! A tiszasasi gátőrházat is elhagyjuk közben. A töltésről legurulunk a 11,65 tkm szelvénybe balra (K), a mentett oldalra kell, a Gyójai Holt-Tisza partjára. De mielőtt túlszaladnánk rajta, érdemes megállni a rámpa alján az ártézi kútnál. Kihagyhatatlan! (Legalábbis számomra mindig. Mindegy, hogy van-e vizem vagy nincs, mindegy, hogy sietek, vagy sem, itt inni kell. Ezek az ártézi vizek a kincseink! Imádom az ízét, a frissességét. Ráadásul mellette egy diófa is van, mely végképp bearanyozza az őszi túrázó napját.)
A holtág partján tekerve, a földút murvásra vált, nem sokkal az ellenőrzőpont elérése előtt (037QR). 

9. résztáv: /Gyójai Holt-Tisza - Ellés-parti monostor/
A kontrollpontot magunk mögött hagyva rövidesen balra (KÉK) fordul az út, egy csatorna mentén. Kiérve a murvás kereszteződésbe, jobbra (D), majd rögtön ismét jobbra (NYDNY) vegyük az irányt! A csatorna másik oldalán térünk vissza a vízpartra, melyet a töltésig követünk. A rámpán felküzdve magunkat, éles balkanyart (D) követően, már csak a töltéskoronán kell haladnunk. Elérve a 4,8 tkm szelvényt, a mentett oldalon domb emelkedik, egészen a gát tetejének szintjéig. Egy turisztikai tájékoztató tábla is látható, amely jelzi, hogy itt a rámpán, az ártéri oldalra begurulva érhetjük el az Ellés-parti monostort. A bazaltköves járdát követve jutunk be a múltnak e szépen rendbe rakott helyszínéhez, mely egyben utolsó terepi kontrollpontunknak is helyet biztosít (038QR).
(A helyszín bővelkedik információs táblákban.) 

10. résztáv: /Ellés-parti monostor - Rajt-Cél (Dózsa-ház)/

A töltésre visszatérve, jobbra (DK) fordulva folytassuk túránkat! Az aszfaltos rámpánál a 4513-as út keresztezi a gátat, melyen jobbra, az ártéri oldalra kanyarodva guruljunk le. De közben - itt a töltés-rámpa szegletében - egy árvízvédelmi emlékmű kínál látnivalót, melyet a 2006-os árhullám elleni védekezés emlékére emeltek.
Mire elfogy a lejtő biztosította lendületünk, elérjük a közel s távol egyedülálló pontonhidat. E híd vezet ki a túrának is nevet biztosító Körös-zugból, és visz át a csongrádi töltésszakaszra.
Felérve a gát tetejére, balra (DK) kell fordulnunk. Ezt az aszfaltcsíkot egészen a 45-ös út hídjáig követjük. Közben lehetőség kínálkozik a méltán híres Körös-toroki szabadstrand meglátogatására is. Ez nem igényel nagy kitérőt. A hídra történő feljutás és az úton történő átkelés ismét figyelmet kíván!
A túlsó oldali töltést elérve jobbra (DDK) fordulva már a „célegyenesbe” is jutottunk. Az idefelé bejárt utat követve jutunk vissza a Rajt-Cél ellenőrzőponthoz (001QR).
(Közben, még a töltésen, az égbeszökő kéménynél a Szentesi Szivattyútelep látható, mely még őrzi eredeti gőzhajtású berendezéseit.)
Ne felejtsük el, most is kezelnünk kell a teljesítésigazolást az általunk választott módon!

Feldolgozták: Virág OlgaHernyik András
(Házigazda: András)

Letölthető háttéranyagok:
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)
Ellenőrzőpont leírása (név, kód, elhelyezkedés, fellelhetőség)WordPDF
Ellenőrzőpont és résztáv adatok (név, kód, koordináta, hossz és távolsági adat)WordPDF
Szintidő és rész-szintidő adatok: WordPDF
Útleírás: WordPDF


Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Kerékpár igénylésével kapcsolatos információk ITT.

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Támogatók, segítők:
Médiapartnerek:
Honlap működtetők: